Digitale fyrtårn

Dette er en prosjektblogg for ledere og lærere ved de 17 skolene på Frøya, Hitra og i Snillfjord som deltar i et lærende nettverk for å utvikle digital kompetanse i skolen. Det er et mål å utvikle skolene til digitale fyrtårn i lokalsamfunnet.

27 april 2006

Digital skolehverdag

I ITU-utredningen Digital skole hver dag presenteres bl. a. beskrivelsen nedenfor av en "digital skolehverdag".

Er det slike skoler vi vil ha?

• Klokken er 07.30. Fride, som går i 6. klasse på Eigerøy skole, sitter ved frokostbordet. Hun tar frem laptopen sin og logger seg på skolebloggen – og skriver at hun, Marte og Karen først kommer på skolen kl. 10.00 i dag. Lærertemaet i 6. klasse sjekker bloggen hver morgen for å ha oversikt over elevenes tilstedeværelse og leveranser. Prosjektarbeid krever fleksibilitet og mobilitet, og jentene tar ansvar. Kravet er å informere lærerteamet om prosjektplanen og formidle eventuelle avvik. Jentene ble ikke helt ferdig med innsamling og bildeopptak av vanninsekter og planter fra Svanevann dagen før, og ble enige om å møtes ved vannet kl. 08.00.
Da de jobbet med prosjektet i de tre siste timene dagen før, var de heldige og fikk videochattet med en limnolog som pappaen til Fride kjente fra studietiden – og han ga de mange gode tips om hvordan de skulle gå fram for å finne flest mulig insekter. Han ga dem også webadressen til noen svært gode nettsider som de brukte mye tid på i går kveld. Samtidig skriver Fride en melding til Bjørn som er lærer på 7. trinn og kjenner Svanevann særlig godt – og spør om han har tid til å snakke med dem i «spørretimen» i dag eller i morgen. I spørretimen, mellom kl. 14.00 – 15.00, kan elevene hver dag avtale tid med lærere internt på egen skole eller med andre personer som kan svare på faglige forhold de lurer på. Mange av elevene på 6. trinn har valgt Internett-presentasjon av prosjektet. Resultatet av arbeidet skal legges ut på skolens hjemmeside. Elevene jobber på skolen og hjemme hos hverandre med prosjektet. Samarbeidskolen i Sverige har tilsvarende prosjekt. De tre jentene skal sy sammen en Internett-presentasjon med tre svenske jenter som undersøker et tjern i sitt nærmiljøet. Som en del av prosjektet skal de sammenligne flora og fauna fra vannene.
Elevene videochatter ofte flere ganger om dagen – og det går etter hvert greit å forstå hverandres språk, både muntlig og skriftlig. Kl. 12.00 i dag skal de tre jentene møte opp på videoverkstedet til ungdomsskolen de samarbeider med som ligger bare 500 m unna. Det er etablert samarbeidsavtaler mellom barne- og ungdomstrinnet. Her skal de få litt hjelp av to jenter som går i 9. klasse til å finjustere opptakene de har gjort og klargjøre for videostreaming. På ungdomsskolen kjører en gruppe elever på 10. årstrinn korte ferdighetskurs for barnetrinnet etter behov. Kl. 10.00 MÅ de imidlertid være på skolen. Da skal de ha matteverksted hvor det blant annet er Frides tur til å presentere månedens husholdningsregnskap til en av SIMS-familene hennes.

0 Kommentarer:

Legg inn en kommentar

Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]

<< Startsiden